Posted by: rusnah | August 1, 2011

Zikir

Gambar hiasan

Berzikir adalah mengingat dan menyebut nama Allah SWT serta mengucapkan kalimat kepujian kepada Allah SWT secara berulang-ulang.

Tujuan berzikir agar hati menjadi dekat kepada Allah SWT dan tetap kuat dalam keimanan.

Berzikir dilakukan setiap saat sekali pun hanya sedikit,
diutamakan sebanyak-banyaknya dan terus menerus.

Allah SWT memerintahkan berzikir, antaranya:

1. “Ingatlah (berzikirlah) kamau kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu”.

2. “Berzikirlah kepada Allah dengan zikir yang sebanyak-banyaknya”.

Rasulullah SAW mengemukakan beberapa fadhilat berzikir, antaranya:

1. Allah SWT telah berfirman, “Aku menurut dugaan hambaKu terhadap Ku. Aku bersama hambaKu apabila ia mengingat Aku. Jika ia mengingat Aku pada dirinya, niscaya Aku mengingatnya pula pada DiriKu. Jika ia mengingat Aku dalam satu kelompok, niscaya Aku mengingatnya pada kelompok yang lebih baik daripada kelompok mereka. Jika ia mendekatkan diri kepada Ku satu jengkal, maka Aku akan mendekatkan satu hasta. Jika ia dekatkan diri kepada Ku satu depa, maka Aku akan mendekatinya dengan berjalan, maka aku akan datang kepadanya dengan berlari”.

2. Orang yang berzikir mendapat rahmat dan keamapunan Allah SWT.

3. Allah SWT menyebut nama orang yang berzikir kepada para malaikat yang berada disisiNya.

4. Orang yang berzikir mendapat perlindungan Allah SWT pada hari Jumaat.

5. Berzikir kepada Allah SWT lebih utama daripada berjihat fisabilillah dan memberi harta yang banyak terus menerus.

6. Orang yang berzikir mendapat ketenangan hidup.

7. Orang yang berzikir diibaratkan orang yang hidup dengan rohaninya dan orang yang tidak berzikir diumpamakan orang yang mati.


Leave a Reply

Categories

